Een tekst met impact … check!

Een goede webtekst of weblog heeft niet alleen goede inhoud. Ook de structuur van de tekst klopt. Wil je dat je boodschap goed overkomt, zet dan de kern bovenaan in de tekst. In het eerste gedeelte, de inleiding, moeten meteen de belangrijkste W-vragen worden beantwoord (wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe).

Verbeter je teksten aan de hand van de tips in dit artikel. Het leuke is dat de tips niet alleen voor webteksten geschikt zijn, maar ook voor teksten op papier!

Opbouw van een tekst

Bouw je tekst op volgens drie stappen, in volgorde van belangrijkheid:

  1. Welke info moet?
  2. Welke info helpt?
  3. Overige info.

Waarom? Trage, ongeduldige lezers!

Voor webteksten is direct inzicht belangrijk omdat bezoekers langzamer van het beeldscherm lezen, maar tegelijkertijd veel ongeduldiger zijn. Ze willen snel, ze scannen en zijn ze niet tevreden dan zijn ze zo weer weg. Een tekst met een slechte structuur wordt alleen gelezen als de bezoeker flinke drijfveren heeft om je tekst te lezen. Hij moet je informatie dan echt nodig hebben.

Vuistregels bij het schrijven

  • paragrafen/alinea’s niet langer dan 75 woorden, streef naar maximaal 50 woorden
  • één onderwerp per alinea
  • zinnen niet langer dan 20 woorden, maar wissel de lengte af
  • truc: wordt een zin te lang? Zet een punt!
  • weg met moeilijke woorden
  • schrijf actief in plaats van passief (niet: ” dit is gezegd door mijn buurman”, maar: “mijn buurman zei”)
  • moeilijke tekst met lange zinnen kan soms, eenvoudige tekst kan altijd en wordt gewaardeerd

Let op: veelgemaakte fouten

  • Niet consequent zijn (hoofdlettergebruik, afkortingen, etc.)
  • Fouten in spelling en grammatica
  • Datumvermelding vergeten
  • Telefoonnummers zonder spatie (leest moeilijk, zonder rustpunten)
  • Veel tekst, geen kopjes (scannen wordt onmogelijk)
  • Ouderwets taalgebruik en lijdende vorm
  • Gebruik van vakjargon
  • Niet gericht op de bezoeker: ik en wij, in plaats van jij en u
  • De vijf W’s (wie, wat, waar, waarom, wanneer) zijn niet beantwoord
  • Vage links, zoals klik hier in plaats van bekijk het programma 2014

Klaar? Check of je tekst goed is

  • Zijn de zinnen niet te lang (en wisselt de lengte)?
  • Zijn de zinnen niet te ingewikkeld?
  • Voelt de lezer zich aangesproken?
  • Bevat de tekst niet te veel lijdende vormen?
  • Is het taalgebruik verzorgd?
  • Staat de belangrijkste boodschap bovenaan?
  • Sluit de stijl goed aan (niet te populair)?
  • Is de tekst concreet genoeg?
  • Staan er geen fouten in de tekst?

Veel schrijfplezier!