Laatste update op 10 april 2016
Het verschil tussen gratis en betaalde resultaten
Bedrijven willen zo hoog mogelijk scoren in de ranking van zoekmachine Google. Er zijn verschillende manieren waarop dat kan worden bereikt. Kort gezegd vallen de methodes uiteen in SEO (Search Engine Optimalisation) en SEA (Search Engine Advertising). Het is belangrijk om beide niet te verwarren.
SEO
Met SEO wordt bedoeld het beter (of goed) vindbaar maken van uw webpagina’s in een zoekmachine. Het gaat hier om de onbetaalde resultaten. Beter gevonden worden betekent meer verkeer naar uw website, en indirect meer omzet. Het optimaliseren van uw website via SEO gebeurt vrijwel allemaal in uw site zelf. Uw pagina’s moeten zo goed mogelijk zijn opgebouwd en geschreven. Er zijn trouwens veel aspecten die meetellen in de uiteindelijke ranking van uw website. Zo tellen links van belangrijke websites (autoriteiten in uw sector) naar uw site sterk mee in de resultaten. Ook de naam van uw website speelt een belangrijke rol.
SEA
Onder SEA verstaat men het plaatsen van (betaalde) advertenties boven en rechts naast de gewone zoekresultaten. Als een bepaald woord in de zoekmachine wordt ingetoetst, verschijnt een gerelateerde advertentie. De adverteerder betaalt voor de keren dat iemand op de advertentie klikt. De advertenties verwijzen naar een webpagina van de adverteerder.
Hoe zoeken mensen?
Vaak beginnen consumenten met een algemene zoektocht; in Google worden wat algemene woorden ingetoetst over het product dat men zoekt. Dat hoeft bijvoorbeeld nog niet merkgebonden te zijn. In dat stadium is men nog niet zo snel geneigd om op een “betaalde” link te klikken. Later, als de consument al een beter beeld heeft, verandert dit. Lees hier meer over in het artikel van Bart op Netlash (zie hieronder). De belangrijkste conclusie: een goede SEO resulteert in een goedkoper SEA-plan. Immers, hoe beter uw website of product wordt gevonden, hoe minder u in de betaalde links hoeft te investeren.
Kiezen van adviseur bij SEO
Overweegt u iemand in te schakelen voor ondersteuning bij de SEO van uw website, check dan eens of de website van dit bedrijf goed te vinden is in de zoekmachine. Zo komt u misschien nog voor verrassingen te staan. SEO gaat niet alleen om techniek, maar ook om tekst. Artheos is al vanaf het eerste uur bezig met SEO en kan u eerlijke adviezen geven. Goede SEO hoeft niet per definitie duur te zijn. Overweeg uw advertentiebudget, en vraag ons advies.